MONTEVIDEO SHOWCASE

MONTEVIDEO SHOWCASE

THE GREAT ESCAPE
(Jeroen Offerman / Nederland / 2000 / 11min)
Bij Offerman wordt de romantiek ten top gedreven, alles heeft hier te maken met Sehnsucht, of zoals de kunstenaar zelf aangeeft: when a man is offered the possibility to change his life-expectations for good, he doesn't hesitate a moment and seizes the opportunity. Pia Wergius - Sketch for Angels(NL, 2000, 2'40) De camera zweeft langs het plafond van een etagewoning langzaam naar het open raam. IJl zingt een hoog stemmetje een lieflijk lied. Als de camera door het raam naar buiten beweegt zien we een bizarre situatie: buiten aan de vensterbank hangt een meisje. Een gewoon meisje, ze lijkt wel op haar gemak. Maar waarom hangt ze daar, roerloos en zonder pogingen om uit deze toch benarde situatie te ontsnappen?

MORPHOLOGY OF DESIRE
(Robert Arnold / Verenigde Staten / 1998 / 5min 45)
Met de bekende omslagtekeningen van stuiverromannetjes als uitgangspunt heeft Robert Arnold een verbluffende animatie gemaakt. De afbeeldingen van onweerstaanbaar stoere mannen en even onweerstaanbare verleidelijke vrouwen zijn in de computer zo aan elkaar gesmeed dat ze alle cliché's die ze vertegenwoordigen tot leven wekken.

THE TOWER
(Racké & Muskens / Nederland / 2001 / 15min)
Een aristocratische hippiefamilie leeft in een Middeleeuwse toren bij Salzburg. Eens was de familie steenrijk, zodat ze nooit hoefden te werken, maar nu zijn ze door het grootste deel van het familiefortuin heen. Drie generaties praten vrijelijk over elkaar, elkaars leven, geld, kunst, liefde en dromen. Zo vrij en ongedwongen dat de kijker zich gaat afvragen wat waarheid en wat leugen is, en zelfs of het wel om een echte familie gaat.

LOOK AT ME
(Peter Stel / Nederland / 1998 / 3min 30)
Peter Stel observeert in zijn werk scenes uit het dagelijks leven vanuit een antropologische interesse in de aard en motieven van menselijk gedrag. In Look at Me gaat het om kijken en bekeken worden. De kijker wordt deelgenootgemaakt van de onverbloemde emoties van een pubermeisje die opgewekt worden door een concert van de Backstreet Boys.

APART TOGETHER
(Alicia Framis / Nederland / 1999 / 4min 10)
Onder stroboscopisch licht zien we een vrouw zich van haar kleren ontdoen, onder een steeds intenser gezucht en gesteun, eerst alleen van de vrouw, later ook van een man, de cameraman? De directe relatie tussen de camera en wat gefilmd wordt, dwingt ons tot een keuze tussen nieuwsgierigheid naar wat er gebeurd, en identificatie met de cameraman.

67/97
(Seungho Cho / Verenigde Staten / 2001 / 7min 40)
Om de dingen om ons heen te coderen en daarmee verhandelbaar te maken hebben we barcodes ontwikkeld. Maar in door mensen gemaakte objecten zitten veel meer codes verborgen. In 67/97 tast Cho met een laserstraal de kleuren van een etiket en de rand van de schaal van een krab af, een mozaïek van neergestreken duiven op een voederplaats, de pinnetjes van een computerstekker en het binnenwerk van een schrijfmachine. Een vinger glijdt over de strakke huid van een zwangere buik en een zachte bovenlip. Het doet realiseren hoe groot het verschil is tussen een systematiek en de natuurlijke chaos en daardoor ook hoe wonderlijk het is dat we in staat zijn om de wereld om ons heen te (her)kennen.

SLEEPING CAR
(Monique Moumblow / Canada / 2000 / 5min 30)
Bij dromerige zwart-wit beelden van spoorwegen, passerende stations en treininterieurs horen we de stem van een vrouw. Ze spreekt Zweeds, op zachte en rustige toon, maar wat ze zegt heeft een pijnlijke lading. De ondertiteling gaat aanvankelijk gelijk op met de woorden van de vrouw, maar begint gaandeweg een eigen leven te leiden. Het verhaal wordt drie keer verteld, telkens met een andere afloop. Naast de tekst van de ondertitels, die van de kunstenaar zelf is, horen we fragmenten uit een film van Ingmar Bergman. De verschillende verhalende lagen zijn nauwelijks te onderscheiden en verleden, heden en toekomst gaan vloeiend in elkaar over dot een hypnotiserend geheel.

POEM #9
(eddie d / Nederland / 1999 / 1min 50)
eddie d maakt met losse fragmenten uit het dagelijks leven ritmische composities. Daarbij maakt hij gebruik van de compositorische principes van een muziekstuk, een gedicht of een choreografie. En net als bij deze disciplines ontstaat de betekenis door de ervaring van het geheel, zonder dat die ooit concreet benoembaar wordt.

SIGNIFICANCE AND BACK
(eddie d / Nederland / 2001 / 2min 55)
eddie d maakt met losse fragmenten uit het dagelijks leven ritmische composities. Daarbij maakt hij gebruik van de compositorische principes van een muziekstuk, een gedicht of een choreografie. En net als bij deze disciplines ontstaat de betekenis door de ervaring van het geheel, zonder dat die ooit concreet benoembaar wordt.

Duur
01:00
Land
Nederland
Verenigde Staten
Canada
Filmregisseur
Various
Locatie
Klik op het uur om tickets te kopen.
Er zijn geen voorstellingen voor deze locatie deze week.
Vesalius
STUK
Auditorium