Klassieker / 1945 / duur: 1:51 / Verenigde Staten / regie: Michael Curtiz / Cast: Joan Crawford, Jack Carson, Zachary Scott / Dialogen: Engels / Ondertiteling: *Geen*

Mildred Pierce is een succesvolle, onafhankelijke zakenvrouw die haar eigen restaurantketen runt. Wanneer op een avond haar kersverse tweede man Monte dood wordt teruggevonden, verdenkt de politie meteen ex-echtgenoot Bert Pierce. Hoewel Bert de moord bekent, houdt Mildred zijn onschuld staande. Noodgedwongen vertelt deze door en door optimistische dame dan maar haar levensverhaal, vol volharding en geloof in de American dream. Als vrijgevochten vrouw in de jaren ’30 en ’40 heeft Mildred immers reeds heel wat obstakels en vooroordelen moeten trotseren, niet in het minst van mannen als Bert en Monte…

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de filmvertoning is deze enkel geldig voor de filmvertoning en niet voor de lezing! Voor de lezing kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Twee jaar na Casablanca sloeg regisseur Michael Curtiz een heel andere richting uit met Mildred Pierce. Losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van James Cain (zie ook The Postman Always Rings Twice) was het resultaat nu een mix van film noir, familiaal melodrama en een nog steeds erg modern aanvoelende, genuanceerde studie van genderpatronen. Veeleer dan gewoon de genderrollen om te draaien en van Mildred  een succesvolle, botte macho in vrouwenlichaam te maken (zoals ze tien jaar later zou doen in Nicholas Ray’s Johnny Guitar), behoudt Joan Crawford in de titelrol toch een zekere kwetsbaarheid en vooral allesoverheersend moederinstinct. De relatie met dochter Veda vormt dan ook het kloppende hart van de film. Een briljante vertolking, die (bewust) alle mannen rondom haar van het scherm speelt.




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

ma 20/1
 
 
17u30
di 21/1
wo 22/1
do 23/1
 
 
 
20u00

This text in English


Klassieker / 1945 / duur: 1:51 / / Verenigde Staten regie: Michael Curtiz / Cast: Joan Crawford, Jack Carson, Zachary Scott / Dialogen: Engels / Ondertiteling: *Geen*

Mildred Pierce is een succesvolle, onafhankelijke zakenvrouw die haar eigen restaurantketen runt. Wanneer op een avond haar kersverse tweede man Monte dood wordt teruggevonden, verdenkt de politie meteen ex-echtgenoot Bert Pierce. Hoewel Bert de moord bekent, houdt Mildred zijn onschuld staande. Noodgedwongen vertelt deze door en door optimistische dame dan maar haar levensverhaal, vol volharding en geloof in de American dream. Als vrijgevochten vrouw in de jaren ’30 en ’40 heeft Mildred immers reeds heel wat obstakels en vooroordelen moeten trotseren, niet in het minst van mannen als Bert en Monte…

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de filmvertoning is deze enkel geldig voor de filmvertoning en niet voor de lezing! Voor de lezing kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Twee jaar na Casablanca sloeg regisseur Michael Curtiz een heel andere richting uit met Mildred Pierce. Losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van James Cain (zie ook The Postman Always Rings Twice) was het resultaat nu een mix van film noir, familiaal melodrama en een nog steeds erg modern aanvoelende, genuanceerde studie van genderpatronen. Veeleer dan gewoon de genderrollen om te draaien en van Mildred  een succesvolle, botte macho in vrouwenlichaam te maken (zoals ze tien jaar later zou doen in Nicholas Ray’s Johnny Guitar), behoudt Joan Crawford in de titelrol toch een zekere kwetsbaarheid en vooral allesoverheersend moederinstinct. De relatie met dochter Veda vormt dan ook het kloppende hart van de film. Een briljante vertolking, die (bewust) alle mannen rondom haar van het scherm speelt.


FILMKLASSIEKERS: ICONEN VAN KLASSIEK HOLLYWOOD

Zes iconische steractrices uit het klassieke Hollywood zijn onze gids in deze reeks over de geschiedenis van het Hollywoodsysteem van de grote filmstudio’s. De eerste vrouw in de reeks, Mary Pickford, staat voor de opkomst van het sterrendom tijdens het stille filmtijdperk en de eerste stappen richting absolute studiocontrole en -dominantie. De laatste actrice in de reeks, Marilyn Monroe, belichaamt de zwanenzang van het systeem, een teloorgang die zich vanaf het einde van Wereldoorlog II stapsgewijs had ingezet. De andere gidsen - Joan Crawford, Ingrid Bergman, Katharine Hepburn en Lauren Bacall - belichten telkens weer andere facetten van de mechanismes, het specifieke productiemodel en de ideologie van klassiek Hollywood.

Elke week een nieuw verhaal dat het systeem verheldert én de eigenzinnigheid en het unieke karakter van de iconische ster in kwestie in de verf zet, telkens gevolgd door een film van belangrijke cineasten als George Cukor, Howard Hawks, Garson Kanin, Billy Wilder en Michael Curtiz.


MIS OOK NIET

Share this post