De omstandigheden aan boord van het slagschip Potemkin zijn barslecht. Wanneer de bemanning rot vlees geserveerd krijgt, pikken ze het niet langer en gaan ze protesteren bij hun oversten. Die reageren afwijzend en wuiven het probleem weg, waarna het protest overslaat in een muiterij. De bevolking van Odessa, de dichtstbijzijnde kuststad, verneemt wat er aan de hand is op de Potemkin en schaart zich achter de muiters. Ook zij komen op straat om te protesteren tegen de armzalige levensomstandigheden van het Russische volk. De revolutie staat op til maar wordt hardhandig de kop ingedrukt door de Kozakken en de Tsaristische vloot.
""Een tijdloos meesterwerk, dat voor sommige critici nog steeds de Beste Film Aller Tijden is." (Cinema.nl)
Met 'Pantserkruiser Potemkin' voegde Eisenstein een belangrijk hoofdstuk toe aan de filmgeschiedenis: de montage van de film was baanbrekend. De befaamde scène op de trappen van Odessa (door De Palma geïmiteerd in 'The Untouchables') telt in zes minuten en tien seconden maar liefst 152 beeldovergangen. Met een gemiddelde van 25 cuts per minuut benadert dat de montagesnelheid van een videoclip! Eisenstein stelde zijn vakmanschap in functie van zijn Marxistische ideologie (de Soviet leiders zagen meteen de kracht van film als medium om de massa te bereiken) wat maakt dat de film lang in vele landen verboden was.