In het ruige landschap van Patagonië met zijn overweldigende natuur en enorme eenzaamheid leeft een schapenboer volgens de oude tradities. Hij houdt zich vooral bezig met zijn land en het dagelijks runnen van de ranch. Wanneer op een dag een televisietoestel wordt geleverd, verandert zijn kijk op de wereld
– en daarmee zijn leven – voorgoed.
"Tiempos menos modernos toont krachtige beelden van een landschap waar je jezelf als kijker in kunt verliezen." (Cultuurbewust.nl)
"De film blijft interessant omdat ze onze eigen perceptie aan de kaak stelt van wat ‘inheems’ is.(...) De beelden van het landschap en rake muziek in combinatie met eerder genoemde stof tot nadenken maken de film het kijken waard." (Consentindo)
"The story's political allegory is clear without needing to be underlined, and Franco lets it unfold while keeping his focus on the specifics (...) 'Less Modern Times' finds a way to let tradition survive the modern world's invasion." (Hollywood Reporter)
Tiempos Menos Modernos (‘Not So Modern Times’) refereert aan Chaplins klassieker ‘Modern Times’ (1936), een satirische commentaar op de industrialisatie en de anonimiteit van het moderne leven. Ook hier speelt de vraag wat het betekent als ‘vooruitgang’ voor de deur staat. Maar de film is subtieler in zijn antwoord. Is wat verandert fundamenteel? Of net niet? En is het mogelijk de verandering de rug toe te keren? En is een indiaan met een TV minder indiaan?