Klassieker / 1970 / 1:40 / Regie: Michelangelo Antonioni / Cast: Mark Frechette, Daria Halprin, Paul Fix, G.D. Spradlin, Bill Garaway e.a. / Verenigde Staten / Gesproken taal: Nederlands / Ondertiteling: *Geen*

Mark is gestopt met zijn studies aan de universiteit maar hij houdt nog wel contact met zijn studiegenoten die er steeds radicalere ideeën op nahouden. Wanneer een van de studentenprotesten uit de hand loopt en een politieagent wordt neergeschoten, is Mark de eerste verdachte. In paniek vlucht hij weg. Met een gestolen vliegtuigje belandt hij in de woestijn, waar hij Daria ontmoet, een secretaresse op weg is naar een conferentie in Phoenix.

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Antonioni was op het hoogtepunt van zijn roem toen hij Zabriskie Point regisseerde. Maar zijn commentaar op de consumptiemaatschappij viel niet bij iedereen in goede aarde: de gevestigde orde vond het een vergoelijking van rebelse jeugdcultuur, de jeugd vond de film ambigu. Met de jaren is de appreciatie voor de film gegroeid. Zabriskie Point is niet alleen een schitterend tijdsbeeld van L.A. en een visuele ode aan een schitterend stuk hete woestijn, maar is actueler dan ooit. Want de vraag wat goed en slecht is in turbulente tijden van sociale onrust blijft essentieel. 

Pers:

"The film was probably the most perceptive film made about that turbulent time, and it is not outdated like most of the critically praised films of that particular genre are when viewed today." - Ozus’ World Movie Reviews




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

ma 9/3
 
 
17u30

This text in English


Klassieker / 1970 / 1:40 / Regie: Michelangelo Antonioni / Cast: Mark Frechette, Daria Halprin, Paul Fix, G.D. Spradlin, Bill Garaway e.a. / Verenigde Staten / Gesproken taal: Nederlands / Ondertiteling: *Geen*

Mark is gestopt met zijn studies aan de universiteit maar hij houdt nog wel contact met zijn studiegenoten die er steeds radicalere ideeën op nahouden. Wanneer een van de studentenprotesten uit de hand loopt en een politieagent wordt neergeschoten, is Mark de eerste verdachte. In paniek vlucht hij weg. Met een gestolen vliegtuigje belandt hij in de woestijn, waar hij Daria ontmoet, een secretaresse op weg is naar een conferentie in Phoenix.

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Antonioni was op het hoogtepunt van zijn roem toen hij Zabriskie Point regisseerde. Maar zijn commentaar op de consumptiemaatschappij viel niet bij iedereen in goede aarde: de gevestigde orde vond het een vergoelijking van rebelse jeugdcultuur, de jeugd vond de film ambigu. Met de jaren is de appreciatie voor de film gegroeid. Zabriskie Point is niet alleen een schitterend tijdsbeeld van L.A. en een visuele ode aan een schitterend stuk hete woestijn, maar is actueler dan ooit. Want de vraag wat goed en slecht is in turbulente tijden van sociale onrust blijft essentieel. 

Pers:

"The film was probably the most perceptive film made about that turbulent time, and it is not outdated like most of the critically praised films of that particular genre are when viewed today." - Ozus’ World Movie Reviews


FILMKLASSIEKERS: FILM MAUDIT

Sommige films lijken wel vervloekt: het productieproces verloopt ronduit dramatisch en de ontvangst door publiek en critici is rampzalig. In de loop van de filmgeschiedenis is de ‘film maudit’ bijna een apart genre gaan vormen. Maar vaak blijken deze neergesabelde films hun slechte reputatie helemaal niet te verdienen. Ontdek met Patrick Duynslaegher de waanzinnige verhalen achter Cleopatra (1963), de film die bijna 20th Century Fox de das omdeed; Zabriskie Point (1970), ooit de Amerikaanse mislukking genoemd van Antonioni, nu erkend als een absoluut meesterwerk; de heroïsche anti-musical New York, New York (1977) van Martin Scorsese; de ambitieuze, alom verketterde Exorcist 2: The Heretic (1979); Steven Spielbergs ontspoorde oorlogssatire 1941 (1971) en Michael Cimino’s beschimpt epos Heaven’s Gate (1980) dat de studio United Artists ten val bracht en daarmee de genadeslag toebracht aan de verworven vrijheden van het Nieuwe Hollywood.


MIS OOK NIET

Share this post