Fictiefilm / 2018 / 1:41 / Regie: Christian Petzold / Cast: Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese, Lilien Batman, Maryam Zaree, Barbara Auer, Matthias Brandt / Frankrijk, Duitsland / Gesproken taal: Duits, Frans / Ondertiteling: Nederlands

Op de vlucht voor het oprukkende Duitse leger belandt Georg in Zuid-Frankrijk. Onderweg kreeg hij toevallig documenten in handen van de verdwenen schrijver Weidel: een manuscript van zijn laatste boek, brieven en een visum. Hij wil dit bezorgen aan Weidels vrouw Marie, die in Marseille al weken tevergeefs wacht op haar man. Wanneer Georg per ongeluk zelf aanzien wordt als Weidel, neemt hij de identiteit van de schrijver aan. Hierdoor kan hij misschien een felbegeerde plek bemachtigen op een schip dat naar Amerika vaart.

Commentaar:

Christian Petzold maakte een gedurfde bewerking van Anna Seghers’ gelijknamige roman door het vluchtelingenverhaal uit WOII te plaatsen in een setting die heden en verleden op een ingenieuze manier combineert: de film speelt zich af in Marseille als de moderne havenstad die ze nu is en de oprukkende nazi’s zien er uit als hedendaagse agenten. Maar de digitale technologie bestaat nog niet en documenten zien eruit als in de jaren ‘40. Deze 'historische verwarring' is meer dan een gimmick: het creëert een wereld -én een verhaal-  dat even eigentijds als tijdloos is. Een verrassende vertelling over vertrekken, vluchten en het verlies van identiteit die dat met zich meebrengt.

Pers:

"Naast de eerdergenoemde inspiratiebron Franz Kafka brengt Transit ook het oude Hollywood en met name Hitchcock in herinnering, alsmede film noir en het traditioneel theater." ★★★ - Filmtotaal

"Petzold [trekt] je een wereld in waarin al die vluchtelingenverhalen, van toen en nu, naast elkaar bestaan. Kippenvel." ★★★★ - Trouw

"Een ingenieuze, aangrijpende en romantische puzzel van geschiedenis en identiteit, de Tweede Wereldoorlog en hedendaagse vluchtelingen." - De Filmkrant

"Een zware gok: deze Duitse regisseur plaatste een roman uit 1944 pal in de tegenwoordige tijd. Bizar genoeg werkt het." ★★★ - De Standaard

"Challenging but rewarding arthouse fare."- The Hollywood Reporter

"Petzold [linkt] de huidige vluchtelingencrisis en het verharde politieke klimaat middels een afstandelijke, tijdloze stijl aan het Europese oorlogsverleden." ★★★ - Focus Knack

"Christian Petzold creates a Second World War adventure that is not a sentimental costume drama and a contemporary political parable that is not a didactic sermon -- and produces a highly entertaining film into the bargain." - Globe and Mail

"Petzold [haakt] op intrigerende wijze heden en verleden aan elkaar." - Filmmagie

"Een surrealistische invalshoek, die de horror van de bezetting ineens akelig dichtbij brengt." ★★★ - HUMO




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

di 23/10
 
 
 
 
22u00
wo 24/10
 
 
 
21u30
do 25/10
 
 
 
19u30
vr 26/10
za 27/10
 
 
17u15
zo 28/10
 
 
 
19u45
ma 29/10
 
 
 
 
22u30
di 30/10
wo 31/10
 
 
 
19u45
do 1/11
vr 2/11
 
 
 
 
22u15
za 3/11
 
 
17u00
zo 4/11
ma 5/11
 
 
 
19u30

Fictiefilm / 2018 / 1:41 / Regie: Christian Petzold / Cast: Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese, Lilien Batman, Maryam Zaree, Barbara Auer, Matthias Brandt / Frankrijk, Duitsland / Gesproken taal: Duits, Frans / Ondertiteling: Nederlands

Op de vlucht voor het oprukkende Duitse leger belandt Georg in Zuid-Frankrijk. Onderweg kreeg hij toevallig documenten in handen van de verdwenen schrijver Weidel: een manuscript van zijn laatste boek, brieven en een visum. Hij wil dit bezorgen aan Weidels vrouw Marie, die in Marseille al weken tevergeefs wacht op haar man. Wanneer Georg per ongeluk zelf aanzien wordt als Weidel, neemt hij de identiteit van de schrijver aan. Hierdoor kan hij misschien een felbegeerde plek bemachtigen op een schip dat naar Amerika vaart.

Commentaar:

Christian Petzold maakte een gedurfde bewerking van Anna Seghers’ gelijknamige roman door het vluchtelingenverhaal uit WOII te plaatsen in een setting die heden en verleden op een ingenieuze manier combineert: de film speelt zich af in Marseille als de moderne havenstad die ze nu is en de oprukkende nazi’s zien er uit als hedendaagse agenten. Maar de digitale technologie bestaat nog niet en documenten zien eruit als in de jaren ‘40. Deze 'historische verwarring' is meer dan een gimmick: het creëert een wereld -én een verhaal-  dat even eigentijds als tijdloos is. Een verrassende vertelling over vertrekken, vluchten en het verlies van identiteit die dat met zich meebrengt.

Pers:

"Naast de eerdergenoemde inspiratiebron Franz Kafka brengt Transit ook het oude Hollywood en met name Hitchcock in herinnering, alsmede film noir en het traditioneel theater." ★★★ - Filmtotaal

"Petzold [trekt] je een wereld in waarin al die vluchtelingenverhalen, van toen en nu, naast elkaar bestaan. Kippenvel." ★★★★ - Trouw

"Een ingenieuze, aangrijpende en romantische puzzel van geschiedenis en identiteit, de Tweede Wereldoorlog en hedendaagse vluchtelingen." - De Filmkrant

"Een zware gok: deze Duitse regisseur plaatste een roman uit 1944 pal in de tegenwoordige tijd. Bizar genoeg werkt het." ★★★ - De Standaard

"Challenging but rewarding arthouse fare."- The Hollywood Reporter

"Petzold [linkt] de huidige vluchtelingencrisis en het verharde politieke klimaat middels een afstandelijke, tijdloze stijl aan het Europese oorlogsverleden." ★★★ - Focus Knack

"Christian Petzold creates a Second World War adventure that is not a sentimental costume drama and a contemporary political parable that is not a didactic sermon -- and produces a highly entertaining film into the bargain." - Globe and Mail

"Petzold [haakt] op intrigerende wijze heden en verleden aan elkaar." - Filmmagie

"Een surrealistische invalshoek, die de horror van de bezetting ineens akelig dichtbij brengt." ★★★ - HUMO


RECENTE RELEASE


MIS OOK NIET

Share this post