Fictiefilm / 2003 / 1:40 / Regie: Tommy Wiseau / Cast: Tommy Wiseau, Juliette Danielle, Greg Sestero, Philip Haldiman, e.a. / Verenigde Staten / Gesproken taal: Engels / Ondertiteling: Engels

Johnny, een succesvol bankier, is een macho met een klein hartje die tot over zijn oren verliefd is op zijn verloofde Lisa. Deze blonde vamp is een aanstellerig wicht dat altijd krijgt wat ze wil. Wanneer ze een relatie begint met Johnny's beste vriend, de goedhartige Mark, ontstaat er een gevaarlijke driehoeksverhouding. Er is ook nog Claudette, de stijlvolle moeder van Lisa, die haar dochter liefst zo snel mogelijk getrouwd wil zien zodat zij kan profiteren van Johnny's rijkdom. En er Denny, een naïeve weesjongen die op zoek is naar liefde en vriendschap in zijn leven. Hij is ook heel ambitieus net als Johnny. Wat zijn rol is in het verhaal is niet helemaal duidelijk.

Commentaar:

In 2003 slaagde Tommy Wiseau er in om zijn film 'The Room' onder de aandacht te krijgen van de filmpers. Dat was op z'n minst opmerkelijk want de film had geen distributeur, geen festivalselecties of bekroningen maar ook niet echt een degelijk script en tenenkrullend slechte acteerprestaties. Maar Tommy Wiseau was wél met stip één van de vreemdste figuren die de filmwereld ooit had gezien en zijn film, een les in alles wat een film niet moet zijn, bleek een hilarische mislukking. De volharding waarmee Wiseau zijn film bleef aanprijzen als een meesterwerk, de gigantische reclamepanelen op Sunset Boulevard, TV spots en een glossy making of werden onthaald op een mix van bewondering en verbijstering. Met de release van 'The Disaster Artist' draait de promomachine van 'The Room' weer op volle toeren tot groot jolijt van Wiseau die zijn film nog steeds zelf verdeelt.

Pers:

'Dat slechte films ook goed kunnen zijn, bewijst ‘The Room’. Hoewel deze cinematografische ramp waarschijnlijk ooit bedoeld is als een zwaar relatiedrama, kun je niet anders dan heel hard lachen om deze productie die door critici al liefkozend “de slechtste film aller tijden” wordt genoemd.' - Cinemagazine

'“The Room” marks the writing-directing-acting debut of Tommy Wiseau, who’s not just one of the most unusual looking and sounding (with an unidentifiable Eastern European accent) leading men ever to grace the screen, but a narcissist nonpareil whose movie makes Vincent Gallo’s “The Brown Bunny” seem the apotheosis of cinematic self-restraint.' - Variety




di 20/2
 
 
17u30

Fictiefilm / 2003 / 1:40 / Regie: Tommy Wiseau / Cast: Tommy Wiseau, Juliette Danielle, Greg Sestero, Philip Haldiman, e.a. / Verenigde Staten / Gesproken taal: Engels / Ondertiteling: Engels

Johnny, een succesvol bankier, is een macho met een klein hartje die tot over zijn oren verliefd is op zijn verloofde Lisa. Deze blonde vamp is een aanstellerig wicht dat altijd krijgt wat ze wil. Wanneer ze een relatie begint met Johnny's beste vriend, de goedhartige Mark, ontstaat er een gevaarlijke driehoeksverhouding. Er is ook nog Claudette, de stijlvolle moeder van Lisa, die haar dochter liefst zo snel mogelijk getrouwd wil zien zodat zij kan profiteren van Johnny's rijkdom. En er Denny, een naïeve weesjongen die op zoek is naar liefde en vriendschap in zijn leven. Hij is ook heel ambitieus net als Johnny. Wat zijn rol is in het verhaal is niet helemaal duidelijk.

Commentaar:

In 2003 slaagde Tommy Wiseau er in om zijn film 'The Room' onder de aandacht te krijgen van de filmpers. Dat was op z'n minst opmerkelijk want de film had geen distributeur, geen festivalselecties of bekroningen maar ook niet echt een degelijk script en tenenkrullend slechte acteerprestaties. Maar Tommy Wiseau was wél met stip één van de vreemdste figuren die de filmwereld ooit had gezien en zijn film, een les in alles wat een film niet moet zijn, bleek een hilarische mislukking. De volharding waarmee Wiseau zijn film bleef aanprijzen als een meesterwerk, de gigantische reclamepanelen op Sunset Boulevard, TV spots en een glossy making of werden onthaald op een mix van bewondering en verbijstering. Met de release van 'The Disaster Artist' draait de promomachine van 'The Room' weer op volle toeren tot groot jolijt van Wiseau die zijn film nog steeds zelf verdeelt.

Pers:

'Dat slechte films ook goed kunnen zijn, bewijst ‘The Room’. Hoewel deze cinematografische ramp waarschijnlijk ooit bedoeld is als een zwaar relatiedrama, kun je niet anders dan heel hard lachen om deze productie die door critici al liefkozend “de slechtste film aller tijden” wordt genoemd.' - Cinemagazine

'“The Room” marks the writing-directing-acting debut of Tommy Wiseau, who’s not just one of the most unusual looking and sounding (with an unidentifiable Eastern European accent) leading men ever to grace the screen, but a narcissist nonpareil whose movie makes Vincent Gallo’s “The Brown Bunny” seem the apotheosis of cinematic self-restraint.' - Variety


DOUBLE BILL

‘The Room’ (2003), ook wel eens omschreven als cinematografisch ramptoerisme, werd uitgebracht als melodrama maar werd helaas zo slecht onthaald dat hij een transformatie onderging tot memorabele (cult)komedie. Het verhaal van de ‘slechtste film aller tijden’ en zijn ironische status kwam ter ore van regisseur en acteur James Franco. Hij besloot een parodie op en tegelijk een ode aan de kunst van ‘The Room’ te maken, met name ‘The Disaster Artist’. De film werd, in tegenstelling tot ‘The Room’, wél heel goed onthaald op festivalpremières. Cinema ZED brengt de twee films samen in een unieke double bill.


MIS OOK NIET

Share this post