Klassieker / 1975 / 2:04 / Regie: Michelangelo Antonioni / Cast: Jack Nicholson, Maria Schneider / Italië, Spanje, Frankrijk / Gesproken taal: Nederlands / Ondertiteling: *Geen*

David Locke is een doorwinterde journalist die in Afrika een rebellenbeweging onderzoekt. In een aftands hotel in de woestijn ontmoet hij de mysterieuze Brit Robertson. Wanneer die plots overlijdt aan een hartfalen, besluit de verveelde reporter om diens identiteit over te nemen. Hij verwisselt de foto’s op de paspoorten, trekt Robertsons kleding aan, legt het lijk in zijn eigen hotelkamer en trekt met aantekeningenboekje vol afspraken naar Europa. Hij komt er al snel achter dat Robertson een wapenhandelaar was en slaat op de vlucht. In Barcelona ontmoet hij een mooie studente die hem wil helpen om uit de handen te blijven van de politie en de onderwereld.

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Michelangelo Antonioni, de Italiaanse meester van de existentialistische cinema, maakte drie speelfilms buiten Italië: Blow-up (1965), Zabriskie Point (1970) en deze Professione: reporter, die in Amerika werd uitgebracht onder de titel The Passenger. Die titel vat beter de neerslachtige gemoedstoestand van de dolende Jack Nicholson, die de film op meesterlijke wijze draagt, met de mooie Maria Schneider aan zijn zijde. Professione: reporter start als een thriller à la Hitchcock maar mondt langzaam uit in een diep existentieel drama. Het is, zoals een criticus het omschreef, de eerste en wellicht laatste thriller over depressie. 

Pers:

The Passenger, a languidly beautiful film noir to nowhere, has a vividness that transcends its era. - Entertainment Weekly




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

This text in English


Klassieker / 1975 / 2:04 / Regie: Michelangelo Antonioni / Cast: Jack Nicholson, Maria Schneider / Italië, Spanje, Frankrijk / Gesproken taal: Nederlands / Ondertiteling: *Geen*

David Locke is een doorwinterde journalist die in Afrika een rebellenbeweging onderzoekt. In een aftands hotel in de woestijn ontmoet hij de mysterieuze Brit Robertson. Wanneer die plots overlijdt aan een hartfalen, besluit de verveelde reporter om diens identiteit over te nemen. Hij verwisselt de foto’s op de paspoorten, trekt Robertsons kleding aan, legt het lijk in zijn eigen hotelkamer en trekt met aantekeningenboekje vol afspraken naar Europa. Hij komt er al snel achter dat Robertson een wapenhandelaar was en slaat op de vlucht. In Barcelona ontmoet hij een mooie studente die hem wil helpen om uit de handen te blijven van de politie en de onderwereld.

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Michelangelo Antonioni, de Italiaanse meester van de existentialistische cinema, maakte drie speelfilms buiten Italië: Blow-up (1965), Zabriskie Point (1970) en deze Professione: reporter, die in Amerika werd uitgebracht onder de titel The Passenger. Die titel vat beter de neerslachtige gemoedstoestand van de dolende Jack Nicholson, die de film op meesterlijke wijze draagt, met de mooie Maria Schneider aan zijn zijde. Professione: reporter start als een thriller à la Hitchcock maar mondt langzaam uit in een diep existentieel drama. Het is, zoals een criticus het omschreef, de eerste en wellicht laatste thriller over depressie. 

Pers:

The Passenger, a languidly beautiful film noir to nowhere, has a vividness that transcends its era. - Entertainment Weekly


FILMKLASSIEKERS: FILMGESCHIEDENIS IN WOORD ÉN BEELD – PART II

Aan de hand van passende beeldfragmenten neemt Chris Craps u mee voor een tweede  reis door de filmgeschiedenis, op maat gesneden voor zowel nieuwkomers als veteranen, die andere beeldfragmenten dan in de eerste jaargang te zien zullen krijgen. Elf iconische films worden telkens voorafgegaan door een verhelderende lezing, met  illustere verhalen over vernielde meesterwerken, de Academy Awards, het verraad van Elia Kazan, Kubricks vreemde taartgevecht en het huwelijk tussen cinema en architectuur.

Een fascinerende reis van de stille films van von Stroheim, over de politieke cinema in Hollywood en de Italiaanse meesterwerken van Fellini, Visconti en Antonioni tot het oeuvre van de Japanse meester Akira Kurosawa.


MIS OOK NIET

Share this post