De western is als genre erg compleet en geliefd bij uiteenlopende figuren als filosoof Ludwig Wittgenstein, regisseur Akira Kurosawa en schrijver Jorgé Louis Borges. Bovendien zit de (Neo)Western artistiek in de lift; met vorig filmseizoen o.a. The Rider, Brimstone, Lean on Pete, Sweet Country, Lucky ... Filmhistorica Anke Brouwers (KASK School of Arts) ontvouwt de rijke geschiedenis, opmerkelijke veerkracht, visuele consistentie, maar ook de verrassende flexibiliteit en complexiteit van het genre. Via een diepgravende lezing voor elke film gidst Brouwers je van de stille western, over de klassieke western naar de psychologische-, de Vietnam-, de spaghetti- tot de moderne western.
Wanneer de jonge mevrouw McBain van New Orleans verhuist naar het grensgebied van Utah vindt ze haar nieuwe echtgenoot en familie vermoord terug. Eén van eerste verdachten van de moord biedt aan om Frank, de echte dader, op te sporen. Hij vertrekt samen met Harmonica – een man die ook zijn redenen heeft om Frank te vinden.
Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning moet je een apart ticket kopen.
OPGELET! DE LEZING ZAL DOORGAAN OP 25 APRIL OM 17u30 EN NIET OP 18 APRIL ZOALS IN DE FOLDER STAAT AANGEGEVEN!
Met zijn Dollarstrilogie (A Fistful of Dollars, For a Few Dollars More, The Good, The Bad & The Ugly) had Sergio Leone de western al geherdefinieerd met zijn langdurige close-ups en de beklijvende filmmuziek van Ennio Morricone. Ook voor Once upon a Time creëerde Morricone voor elk hoofdpersonage een eigen muzikaal thema. De muziek werd geschreven vóór de opnames en werd gespeeld tijdens het filmen zodat Leone zijn tempo hieraan kon aanpassen.