Documentaire / 2017 / 1:24 / Regie: Floris-Jan van Luyn / / Gesproken taal: Amharisch, Engels, Nederlands / Ondertiteling: Engels

Een Friese fietsenmaker krijgt op een dag het onwaarschijnlijke bericht dat hij een Ethiopische halfbroer heeft. Hij heet Daniel en zit gevangen in een dodencel in Addis Abeba. Dat nieuws is het startpunt van een onthutsende familiegeschiedenis en een meeslepende flm over wrok en teleurstelling, hunkering naar erkenning en drang naar verzoening.

Commentaar:

Daniel is ervan overtuigd dat hij een beter, misdaad-vrij leven zou hebben gehad als zijn vader hem niet zou hebben verlaten op 3-jarige leeftijd. Die Nederlandse vader wil echter niets te maken hebben met zijn zoon, die terecht is gekomen in de dodencel van Addis Abeba. De twee zijn veroordeeld tot elkaar door een DNA-test en blijken uiteindelijk meer gemeen te hebben dan ze ooit zouden gedacht hebben. Regisseur Floris-Jan van Luyn is zowel regisseur als schrijver en is met The Bastard niet aan zijn proefstuk toe. Zijn documentaire Diary of a Homing Pigeon vertelde het verhaal van een postduif vanuit het unieke vertelperspectief van een duif. Over die film vertelde Luyn dat hij zich niet noodzakelijk helemaal aan de realiteit houdt, maar een mix brengt van realiteit en documentaire. Deze stijl hanteert hij in The Bastard door op zoek te gaan naar het verhaal achter de realiteit. Hoe Daniel een ultieme poging doet om in contact te komen met zijn vader en in vrede te komen met het verleden.




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen


Documentaire / 2017 / 1:24 / Regie: Floris-Jan van Luyn / / Gesproken taal: Amharisch, Engels, Nederlands / Ondertiteling: Engels

Een Friese fietsenmaker krijgt op een dag het onwaarschijnlijke bericht dat hij een Ethiopische halfbroer heeft. Hij heet Daniel en zit gevangen in een dodencel in Addis Abeba. Dat nieuws is het startpunt van een onthutsende familiegeschiedenis en een meeslepende flm over wrok en teleurstelling, hunkering naar erkenning en drang naar verzoening.

Commentaar:

Daniel is ervan overtuigd dat hij een beter, misdaad-vrij leven zou hebben gehad als zijn vader hem niet zou hebben verlaten op 3-jarige leeftijd. Die Nederlandse vader wil echter niets te maken hebben met zijn zoon, die terecht is gekomen in de dodencel van Addis Abeba. De twee zijn veroordeeld tot elkaar door een DNA-test en blijken uiteindelijk meer gemeen te hebben dan ze ooit zouden gedacht hebben. Regisseur Floris-Jan van Luyn is zowel regisseur als schrijver en is met The Bastard niet aan zijn proefstuk toe. Zijn documentaire Diary of a Homing Pigeon vertelde het verhaal van een postduif vanuit het unieke vertelperspectief van een duif. Over die film vertelde Luyn dat hij zich niet noodzakelijk helemaal aan de realiteit houdt, maar een mix brengt van realiteit en documentaire. Deze stijl hanteert hij in The Bastard door op zoek te gaan naar het verhaal achter de realiteit. Hoe Daniel een ultieme poging doet om in contact te komen met zijn vader en in vrede te komen met het verleden.


DOCVILLE

DOCVILLE is een festival gewijd aan de DOCUMENTAIRE FILM, met een sterke focus op NATIONALE EN INTERNATIONALE AUTEURSCINEMA. Films die niet alleen het HOOFD maar ook het HART aanspreken, gemaakt door cineasten met PERSOONLIJKHEID en VISIEFilms die een plek verdienen op het grote WITTE DOEK.


MIS OOK NIET

Share this post